Stress-hantering

5 gånger för 1500 kr – Du kan använda ditt friskvårdsbidrag till detta

En del aktiviteter i kroppen styrs av nerver som inte påverkas av viljan, till exempel de inre organen. Dessa nerver hör till det så kallade autonoma nervsystemet. Det är den del av kroppens nervsystem som bland annat styr andningen, hjärtslagen, blodtrycket och matsmältningen.

Hur går det till?

Det autonoma nervsystemet är uppdelat i två olika delar, det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet. Det sympatiska nervsystemet aktiveras när kroppens krafter behövs. Det parasympatiska nervsystemet är mest aktivt vid vila och i lugna situationer. Det dämpar effekterna av det sympatiska nervsystemet och bidrar till att bygga upp kroppen. Det är viktigt för att du ska kunna varva ner, somna och återhämta dig. För att må bra behövs en jämvikt mellan de två delarna av nervsystemet.

När vi tillbringar tid i naturen är det parasympatiska nervsystemet aktivt och det sympatiska systemet får vila. Här på Tallbacken går vi ut bland träden och låter naturens läkande kraft stimulera det parasympatiska nervsystemet och ge Dig återhämtning.

Vi använder oss av mindfulness på två olika sätt. Antingen genom att vila/andas/”bara vara” eller genom att aktivera vår fysiska kropp och centrera den, det vi kallar praktisk mindfulness. De flesta vet att det är läkande att vara i nuet, vilket är lätt att säga men inte så lätt att göra. Jag vill hjälpa Dig att hitta verktyg för att hitta det sätt som passar just Dig. Välkommen.

Paket: Stresshantering via mindfulness och mental träning, 5 ggr 1500 kr. Du kan använda Ditt friskvårdsbidrag till detta.